Informacja!

Każdy właściciel lokalu mieszkalnego w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej w Leżajsku posiada indywidualny numer rachunku bankowego służący do wpłat opłat wymaganych przez Spółdzielnię z tytułu użytkowania lokalu.

Nr rachunku jest wydrukowany na 13 blankietach wpłat dostarczonych każdemu mieszkańcowi.
Osoby uiszczające opłaty drogą elektroniczną lub poprzez zlecenia bankowe winny stosować nr rachunku wydrukowany na tych blankietach. W tytule wpłaty należy umieszczać kod lokalu.

Indywidualne rachunki prowadzone są przez: Bank Spółdzielczy w Leżajsku ul. Mickiewicza 38
Dla mieszkańców zasobów w Sokołowie Małopolskim rachunki indywidualne prowadzi Bank Spółdzielczy w Sokołowie Małopolskim, ul. Rynek 4

UWAGA

Wpłat można dokonywać również na rachunek Spółdzielni Mieszkaniowej w Banku Pekao S.A. I Oddział w Leżajsku, ul. Mickiewicza 52,
nr rachunku 37 1240 2630 1111 0000 3637 1602
W przypadku wpłat w banku Pekao S.A. od każdej wpłaty pobierana jest prowizja w wysokości określonej w Taryfie prowizji i opłat bankowych Pekao S.A.

Prosimy o terminowe dokonywanie opłat.

Informujemy, że został zlikwidowany rachunek bankowy Spółdzielni Mieszkaniowej w Banku Nowym BFG S.A. Oddział Operacyjny w Leżajsku (poprzednio Podkarpacki Bank Spółdzielczy Oddział Operacyjny w Leżajsku)

Na co idą opłaty lokatorów

Spółdzielnia Mieszkaniowa nie działa dla zysku, jak firmy prywatne. Jej celem jest oszczędne gospodarowanie, środkami wnoszonymi przez lokatorów na pokrycie niezbędnych kosztów. Plan kosztów jest tworzony przez Zarząd Spółdzielni w oparciu o bieżące i przyszłe potrzeby a zatwierdzany przez Radę Nadzorczą.

Większość kosztów wpływających na wysokość opłat jest niezależna od Spółdzielni lecz od:

  • dostawców mediów takich jak: energia cieplna, elektryczna, gaz, woda, kanalizacja, wywóz nieczystości,
  • instytucji i urzędów ustalających wysokość podatków i opłat,
  • firm wykonujących usługi na rzecz Spółdzielni.

Mimo, że rachunek za mieszkanie według niektórych jest spory, to Spółdzielnia jest tylko skrzynką odbiorczo – nadawczą i 52 % wpłat przesyła na rachunki firmom zewnętrznym, dostarczającym swoje usługi. A to oznacza, że ze średniej opłaty za lokal o pow. 50 m2 wynoszącej 286 zł, 151 zł są to koszty niezależne od Spółdzielni i przekazywane na zewnątrz. Pozostała część ok. 135 zł przeznaczona zostaje na pokrycie kosztów zależnych od Spółdzielni (tj. na fundusz remontowy i eksploatację), przy czym remonty również wykonywane są przez firmy zewnętrzne.

Zestawienie ponoszonych przez Spółdzielnię kosztów za rok 2012, finansowanych z opłat wnoszonych przez mieszkańców przestawia się następująco:

 

Szczególną uwagę należy zwrócić na fakt iż najwyższą część kosztów stanowią koszty centralnego ogrzewania i centralnie ciepłej wody, tj. aż 45,31 % oraz fundusz remontowy 20,75% . Pozostałą część stanowią : koszty administracji, przeglądów, konserwacji i napraw, koszty utrzymania terenów i placów zabaw, podatku od nieruchomości, wody, energii elektrycznej, śmieci, amortyzacji, ubezpieczenia zasobów oraz opłaty za tereny.
Przedstawione zestawienie odnosi się do całej Spółdzielni. Poszczególne nieruchomości posiadają własną ewidencję przychodów i kosztów w związku z czym udziały procentowe mogą się nieco różnić.

Należy wziąć pod uwagę, że opłaty na fundusz remontowy i eksploatację większości nieruchomości nie uległy zmianie od kilku lat. Na niektórych uległy zwiększeniu do wysokości zapewniającej pokrycie kosztów.

Istotną sprawą również jest to, iż część mieszkańców wnosi opłaty nieterminowo. W ciągu roku 2012 wskaźnik zadłużenia w poszczególnych okresach przyjmował różne wartości od 6,8 % do nawet 7,3% (na koniec września). Ostatecznie na koniec roku 2012 wynosił 6,4%. Problem ten jest jednym z ważniejszych w Spółdzielni, gdyż nieterminowe wpłaty generują dodatkowe koszty jak: odsetki, opłaty sądowe, adwokackie i komornicze, które zwiększają zadłużenie osób mających problemy z terminowym regulowaniem swoich zobowiązań.

Reasumując można stwierdzić, że Spółdzielnia posiada niewielki wpływ na kształtowanie się kosztów utrzymania i eksploatacji zasobów mieszkaniowych i użytkowych. Mimo to dokładamy starań aby uzyskiwać jak najlepsze efekty w gospodarowaniu środkami finansowymi w działalności na którą mamy wpływ. Poprzez działania takie jak: wybór wykonawców robót w drodze przetargów, zwiększanie przychodów z lokali użytkowych i dzierżaw, pozyskiwanie dotacji z funduszy europejskich możemy pokrywać część kosztów utrzymania zasobów i utrzymywać w ten sposób opłaty na niezmienionym poziomie przy równoczesnym poszerzaniu zakresu wykonywanych robót.

 

Zarząd Spółdzielni
Mieszkaniowej w Leżajsku