Na co idą opłaty lokatorów

Na co idą opłaty lokatorów

Spółdzielnia Mieszkaniowa nie działa dla zysku, jak firmy prywatne. Jej celem jest oszczędne gospodarowanie, środkami wnoszonymi przez lokatorów na pokrycie niezbędnych kosztów. Plan kosztów jest tworzony przez Zarząd Spółdzielni w oparciu o bieżące i przyszłe potrzeby a zatwierdzany przez Radę Nadzorczą.

Większość kosztów wpływających na wysokość opłat jest niezależna od Spółdzielni lecz od:

  • dostawców mediów takich jak: energia cieplna, elektryczna, gaz, woda, kanalizacja, wywóz nieczystości,
  • instytucji i urzędów ustalających wysokość podatków i opłat,
  • firm wykonujących usługi na rzecz Spółdzielni.

Mimo, że rachunek za mieszkanie według niektórych jest spory, to Spółdzielnia jest tylko skrzynką odbiorczo – nadawczą i 52 % wpłat przesyła na rachunki firmom zewnętrznym, dostarczającym swoje usługi. A to oznacza, że ze średniej opłaty za lokal o pow. 50 m2 wynoszącej 286 zł, 151 zł są to koszty niezależne od Spółdzielni i przekazywane na zewnątrz. Pozostała część ok. 135 zł przeznaczona zostaje na pokrycie kosztów zależnych od Spółdzielni (tj. na fundusz remontowy i eksploatację), przy czym remonty również wykonywane są przez firmy zewnętrzne.

Zestawienie ponoszonych przez Spółdzielnię kosztów za rok 2012, finansowanych z opłat wnoszonych przez mieszkańców przestawia się następująco:

 

Szczególną uwagę należy zwrócić na fakt iż najwyższą część kosztów stanowią koszty centralnego ogrzewania i centralnie ciepłej wody, tj. aż 45,31 % oraz fundusz remontowy 20,75% . Pozostałą część stanowią : koszty administracji, przeglądów, konserwacji i napraw, koszty utrzymania terenów i placów zabaw, podatku od nieruchomości, wody, energii elektrycznej, śmieci, amortyzacji, ubezpieczenia zasobów oraz opłaty za tereny.
Przedstawione zestawienie odnosi się do całej Spółdzielni. Poszczególne nieruchomości posiadają własną ewidencję przychodów i kosztów w związku z czym udziały procentowe mogą się nieco różnić.

Należy wziąć pod uwagę, że opłaty na fundusz remontowy i eksploatację większości nieruchomości nie uległy zmianie od kilku lat. Na niektórych uległy zwiększeniu do wysokości zapewniającej pokrycie kosztów.

Istotną sprawą również jest to, iż część mieszkańców wnosi opłaty nieterminowo. W ciągu roku 2012 wskaźnik zadłużenia w poszczególnych okresach przyjmował różne wartości od 6,8 % do nawet 7,3% (na koniec września). Ostatecznie na koniec roku 2012 wynosił 6,4%. Problem ten jest jednym z ważniejszych w Spółdzielni, gdyż nieterminowe wpłaty generują dodatkowe koszty jak: odsetki, opłaty sądowe, adwokackie i komornicze, które zwiększają zadłużenie osób mających problemy z terminowym regulowaniem swoich zobowiązań.

Reasumując można stwierdzić, że Spółdzielnia posiada niewielki wpływ na kształtowanie się kosztów utrzymania i eksploatacji zasobów mieszkaniowych i użytkowych. Mimo to dokładamy starań aby uzyskiwać jak najlepsze efekty w gospodarowaniu środkami finansowymi w działalności na którą mamy wpływ. Poprzez działania takie jak: wybór wykonawców robót w drodze przetargów, zwiększanie przychodów z lokali użytkowych i dzierżaw, pozyskiwanie dotacji z funduszy europejskich możemy pokrywać część kosztów utrzymania zasobów i utrzymywać w ten sposób opłaty na niezmienionym poziomie przy równoczesnym poszerzaniu zakresu wykonywanych robót.

 

Zarząd Spółdzielni
Mieszkaniowej w Leżajsku