Spółdzielnia Mieszkaniowa nie działa dla zysku, jak firmy prywatne. Jej celem jest oszczędne gospodarowanie, środkami wnoszonymi przez lokatorów na pokrycie niezbędnych kosztów. Plan kosztów jest tworzony przez Zarząd Spółdzielni w oparciu o bieżące i przyszłe potrzeby a zatwierdzany przez Radę Nadzorczą.
Większość kosztów wpływających na wysokość opłat jest niezależna od Spółdzielni lecz od:
- dostawców mediów takich jak: energia cieplna, elektryczna, gaz, woda, kanalizacja, wywóz nieczystości,
- instytucji i urzędów ustalających wysokość podatków i opłat,
- firm wykonujących usługi na rzecz Spółdzielni.
Mimo, że rachunek za mieszkanie według niektórych jest spory, to Spółdzielnia jest tylko skrzynką odbiorczo – nadawczą i 52 % wpłat przesyła na rachunki firmom zewnętrznym, dostarczającym swoje usługi. A to oznacza, że ze średniej opłaty za lokal o pow. 50 m2 wynoszącej 286 zł, 151 zł są to koszty niezależne od Spółdzielni i przekazywane na zewnątrz. Pozostała część ok. 135 zł przeznaczona zostaje na pokrycie kosztów zależnych od Spółdzielni (tj. na fundusz remontowy i eksploatację), przy czym remonty również wykonywane są przez firmy zewnętrzne.
Zestawienie ponoszonych przez Spółdzielnię kosztów za rok 2012, finansowanych z opłat wnoszonych przez mieszkańców przestawia się następująco:
Szczególną uwagę należy zwrócić na fakt iż najwyższą część kosztów stanowią koszty centralnego ogrzewania i centralnie ciepłej wody, tj. aż 45,31 % oraz fundusz remontowy 20,75% . Pozostałą część stanowią : koszty administracji, przeglądów, konserwacji i napraw, koszty utrzymania terenów i placów zabaw, podatku od nieruchomości, wody, energii elektrycznej, śmieci, amortyzacji, ubezpieczenia zasobów oraz opłaty za tereny.
Przedstawione zestawienie odnosi się do całej Spółdzielni. Poszczególne nieruchomości posiadają własną ewidencję przychodów i kosztów w związku z czym udziały procentowe mogą się nieco różnić.
Należy wziąć pod uwagę, że opłaty na fundusz remontowy i eksploatację większości nieruchomości nie uległy zmianie od kilku lat. Na niektórych uległy zwiększeniu do wysokości zapewniającej pokrycie kosztów.
Istotną sprawą również jest to, iż część mieszkańców wnosi opłaty nieterminowo. W ciągu roku 2012 wskaźnik zadłużenia w poszczególnych okresach przyjmował różne wartości od 6,8 % do nawet 7,3% (na koniec września). Ostatecznie na koniec roku 2012 wynosił 6,4%. Problem ten jest jednym z ważniejszych w Spółdzielni, gdyż nieterminowe wpłaty generują dodatkowe koszty jak: odsetki, opłaty sądowe, adwokackie i komornicze, które zwiększają zadłużenie osób mających problemy z terminowym regulowaniem swoich zobowiązań.
Reasumując można stwierdzić, że Spółdzielnia posiada niewielki wpływ na kształtowanie się kosztów utrzymania i eksploatacji zasobów mieszkaniowych i użytkowych. Mimo to dokładamy starań aby uzyskiwać jak najlepsze efekty w gospodarowaniu środkami finansowymi w działalności na którą mamy wpływ. Poprzez działania takie jak: wybór wykonawców robót w drodze przetargów, zwiększanie przychodów z lokali użytkowych i dzierżaw, pozyskiwanie dotacji z funduszy europejskich możemy pokrywać część kosztów utrzymania zasobów i utrzymywać w ten sposób opłaty na niezmienionym poziomie przy równoczesnym poszerzaniu zakresu wykonywanych robót.
Zarząd Spółdzielni
Mieszkaniowej w Leżajsku